Jeżeli myślisz, że Twój lot został opóźniony lub odwołany, możemy być pewni, że doszło do tego z jednego z następujących powodów – zaniedbań linii lotniczej, awarii technicznej lub warunków pogodowych. Chociaż istnieje błędne przekonanie, że ostatnia jest najbardziej popularną przyczyną zakłócenia lotu zgodnie z danymi Departamentu Transportu USA, tylko 30% wszystkich opóźnień jest spowodowanych pogodą. Jak wyjaśniają eksperci – błędne przekonanie powstaje najczęściej poprzez manipulacje linii lotniczych.

Warunki pogodowe w lotnictwie są jednym z najważniejszych czynników – samolot może zsunąć się z pasa startowego z powodu silnego bocznego wiatru, utrzymanie odpowiedniej prędkości startowej może być niemożliwe z powodu silnego deszczu, duże mrozy mogą spowodować nieodpowiednie działanie wszystkich systemów samolotu. Ogółem z danych statystycznych wynika, że warunki pogodowe zajmują trzecie miejsce (13%) jako przyczyna wypadków lotniczych po błędach człowieka (56%) i problemach technicznych (17%).

Choć na całym świecie setki lotów jest opóźnionych lub odwołanych z powodu warunków pogodowych, specjaliści z branży podkreślają, że linie lotnicze często grają tą wrażliwą kartą, aby zrzucić z siebie odpowiedzialność za opóźnienia lub odwołania lotów.

Extraordinary circumstances

„W rzeczywistości 50% wszystkich lotów przybywających za późno do miejsca przeznaczenia jest opóźnionych z winy linii lotniczych – nieefektywnej pracy pracowników, opóźnień, nieefektywnych harmonogramów tankowania i podobnych przyczyn. Jeżeli jednak pojawią się choć najmniejsze możliwe przyczyny pogodowe (deszcz lub śnieg), pracownicy linii lotniczych dochodzą do wniosku, że opóźnienie lub anulowanie lotu nastąpiło w związku z warunkami pogodowymi, starając się uniknąć wypłaty odszkodowania pozostawionym pasażerom” – komentuje dyrektor zarządzający globalną platformą www.skycop.com Marius Stonkus. „Otrzymujemy wiele skarg od zawiedzionych pasażerów – istnieją specjalne systemy, aby sprawdzić czy warunki lotu były naprawdę główną przyczyną incydentu.”

SKYCOP to firma broniąca praw pasażerów w ich walce z liniami lotniczymi nieprzestrzegającymi zasad zwrotów za loty. Specjaliści z firmy często spotykają się z roszczeniami, które zostały wcześniej odrzucone przez linie lotnicze powołujące się na warunki pogodowe jako główne przyczyny. Według danych zebranych przez SKYCOP ponad 95% roszczeń złożonych samodzielnie zostaje odrzuconych przez przewoźników.