Co miesiąc w UE około 5000 lotów jest anulowanych i ponad 30 razy więcej lotów jest opóźnionych. Teoria mówi, że często podróżujący pasażerowie muszą znać wszystkie aspekty systemu zwrotu kosztów za nieprawidłowości linii lotniczych. Niemniej jednak, jak wynika ze statystyk, linie lotnicze zapłaciły właściwe odszkodowania tylko w 5% wszystkich przypadków zakłóceń lotów, oszukując pasażerów, aby przyjmowali absurdalne bony lub nieuczciwe odszkodowania. Eksperci twierdzą, że to za mało i podróżni powinni zawsze brać pod uwagę moralny aspekt  szkody.

Jeżeli kiedykolwiek doświadczyłeś opóźnienia, odwołania lub nadsprzedaży lotu, prawdopodobnie spotkałeś się ze sztuczkami, których linie lotnicze używają, aby spróbować ukryć swoje błędy – bony na posiłki, inny lot, zwiedzanie miasta lub absurdalne zwroty w innej formie. Jednak do właściwego odszkodowania jest uprawniony każdy pasażer, który doświadczył zakłócenia lotu zgodnie z ustawą 261 UE. Eksperci podkreślają, że kwota powinna obejmować nie tylko cenę biletu lub jedzenia podczas zatrzymania na lotnisku, ale również aspekt moralny, a także cierpienie psychiczne oraz naruszenie czci i godności.

Jak wyjaśnia dr L.Marcinkeviczius, adwokat w niezależnej kancelarii prawnej z dużym doświadczeniem w sprawach międzynarodowych Juridicon & Partners, „moralne odszkodowanie może i powinno być wymagane w każdym przypadku gdy człowiek doświadczył dyskomfortu fizycznego lub urazu psychicznego. Zgodnie z prawem termin ten odnosi się również do depresji emocjonalnej, upokorzenia, utraty reputacji człowieka. Jeżeli osoba obawia się bycia uznaną za wykluczoną, moralna rekompensata jest uważana za konieczność”.

Flight disrputions-Skycop

Jednak dyrektor generalny SKYCOP, firmy broniącej praw pasażerów w ich walce z liniami lotniczymi nieprzestrzegającymi zwrotów za loty, wyjaśnia, że nawet ludzie, których życie jest pełne lotów, nadal wpadają w pułapki podstępnie zastawiane przez sprytne linie lotnicze, które zapominają o aspekcie moralnym.

„W chwili całkowitej rozpaczy i chaosu, całkowicie naturalne jest, że człowiek, który czuje się jak tonący, chwyta się pierwszej rzuconej mu liny, aby utrzymać się na powierzchni. Niemniej jednak zgodnie z prawem UE, odszkodowanie jest nie tylko zwrotem kosztów biletu, ale pokrywa wszystkie koszty, które nie są pokryte przez linie lotnicze – podróże do i z lotniska, pieniądze zapłacone za noclegi, planowane wycieczki itp.” zauważył Marius Stonkus, dyrektor zarządzający globalną platformą www.skycop.com, która pomaga pasażerom uzyskać odszkodowania. „Poza tym nie zapominajmy o wszystkich sytuacjach stresowych, które nas dotykają, a w dłuższej perspektywie mogą prowadzić do problemów zdrowotnych.”

Zgodnie z prawem 261 UE, w którym opisano zakłócenia lotów w Unii Europejskiej, pasażerowie, którzy doświadczyli opóźnień dłuższych niż 3 godziny, odwołań lotu w ciągu 14 dni przed lotem lub nadsprzedaży, mają prawo otrzymać do 600 euro odszkodowania. Sens spieszenia się przy sięganiu za pierwszą linę rzuconą przez linie lotnicze po zakłóceniu lotu może być taki sam, jak wpadnięcie w pułapkę.