Kiedy rozpoczyna się letni sezon wakacyjny, Europejczycy przygotowują się do wylotu na słoneczne plaże Turcji, Hiszpanii czy Grecji. Jednak nie wszystkie wspomnienia z tych kurortów są pozytywne – trudno nie zauważyć opowieści o pasażerach znajdujących się w trudnej sytuacji po opóźnieniu lub odwołaniu lotu. Nie jest to zaskakujące, ponieważ linie lotnicze zarabiają na pasażerach nieznających swoich praw – linie lotnicze, które oferują loty do Grecji są winne pasażerom ponad 80 mln euro, do Turcji i Hiszpanii – ponad 300 mln euro wyłącznie za ostatni rok  jedynie za zakłócone loty.

Linie lotnicze opowiadają, jak bardzo przygotowują się do sezonu letniego, chociaż statystyki opóźnień i odwołań lotów wyraźnie pokazują, że jest to strefa, gdzie firmy lotnicze starają się zaoszczędzić pieniądze i uzyskać maksymalny zysk. Oszczędność ta przekłada się na zmniejszenie zatrudnienia lub wysokie obciążenia, więc każdy 10. lot na całym świecie boryka się z pewnymi utrudnieniami – nadsprzedażą biletów, opóźnieniami, utratą bagażu itp. To z kolei prowadzi do tego, że tysiące ludzi muszą spędzić część swojego urlopu w poczekalniach na lotnisku, a nie na słonecznych plażach z białym piaskiem. Jak wyjaśnia Marius Stonkus, dyrektor generalny SKYCOP, skala problemu może być doskonale zilustrowana statystyką – z powodu zakłóceń w  połączeniach  lotniczych z UE  linie lotnicze są winne pasażerom około 8 miliardów euro.

Flight compensation Skycop

„Turcja przyjmuje w ciągu lata ponad 15 milionów turystów, Grecja podwoiła ten wynik, a liczba  turystów w Hiszpanii sięga 25 milionów. To ogromne obciążenie dla linii lotniczych. Nic w tym dziwnego – tak dzieje się każdego roku! Chociaż  patrząc na ilość zakłóceń w rozkładzie lotów, wydaje się, że dla linii lotniczych z każdym rokiem te fakty są ciągle zaskakującą informacją” – wyjaśnia Mariusz Stonkus, dyrektor generalny firmy reprezentującej pasażerów i ich prawa w walce z liniami lotniczymi nieprzestrzegającymi zasad w sprawie odszkodowania za loty poprzez swoją globalną platformę www.skycop.com. „Statystyki pokazują, że około 1% pasażerów doświadczyło ponad 3-godzinnego opóźnienia lub odwołania lotu zaraz po tym, jak przyjechali na lotnisko. W zależności od liczby pasażerów w UE dane dostarczone przez Eurostat, chociaż 1% wydaje się, że to nie tak dużo, tylko w Europie przekłada się na 9 mln pasażerów”.

W takich sytuacjach SKYCOP zaleca pasażerom postępowanie zgodnie z prawem UE i żądanie napojów, jedzenia oraz rozmów telefonicznych świadczonych przez linię lotniczą. Jeśli opóźnienie wydłuża się na noc – linie lotnicze muszą zadbać również o to. Nawet więcej – nie przyjmujmy jakiegoś śmiesznego odszkodowania. Linie lotnicze chciałaby, abyście wierzyli, że to godziwe odszkodowanie – np. bony na jedzenie lub na wycieczkę. Każdy podróżny ma prawo do otrzymania odpowiedniego zadośćuczynienia moralnego i finansowego.

Po zaspokojeniu podstawowych potrzeb, wypełnij jak najszybciej wniosek lub wyślij swoje roszczenie do firmy zajmującej się profesjonalnie odszkodowaniami – jeśli twój lot był nie dłuższy niż 1 500 km, wysokość twojego odszkodowania może wynieść €250, jeśli podróżowałeś powyżej 1500 km między lotniskami UE, może ono zostać podniesione do €400. Jeśli podróżujesz powyżej 3500 km i opóźnienie lotu wynosi ponad 4 godziny – można otrzymać do €600.

Jakie odszkodowania powinny zapewnić linie lotnicze za opóźnienie lotu – moralne, materialne czy obydwa?
Next Post

Jakie odszkodowania powinny zapewnić linie lotnicze za opóźnienie lotu – moralne, materialne czy obydwa?